sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Minimatka Tallinnassa

Kerron nyt vähän meidän minilomasta, joka tehtiin tässä kesälomamme aikana. musta on hauskaa pitää itselle vähän tällaista "matkapäiväkirjaa", sillä näitä tarinoita on tosi kiva lukea vuosien päästä. Lueskelin juuri meidän vanhoja ulkomaan reissuja ja tuli tosi kiva fiilis, sillä en olisi muistanut puoliakaan asioista, joita tehtiin ja koettiin, jos en olisi kirjoittanut niistä!

Lähdettiin tosiaan viimeviikon torstaina Tallinnaan pienelle spa-lomalle. Meidän piti ottaa ensin edullinen äkkilähtö jonnekin kauemmas, mutta eivät noi äkkilähdöt oo näköjään enää mitään halpoja, vaan ihan samoissa hinnoissa, mitä normimatkatkin. Päädyttiin sitten tekemään pieni reissu joko Suomen sisässä tai lähiympäristössä ja päädyttiin sitten Tallinnaan, sillä sieltä jäi tosi kivat muistot viime kerrasta ja siellä saa vähän enemmän edullisempaan hintaan, kuin suomessa.
PicMonkey Collage
Varattiin kivan edullinen matkapaketti Matkapoikien kautta, mutta tästä viisastuneena, mennään ens kerralla joko omalla autolla tai  jollain muulla bussilla Helsinkiin, sllä meidän linja-automatka yhteen suuntaan tuli kestämään kaikenkaikkiaan viisi tuntia, kun kierrettiin sitten ihan joka paikasta ja kaupungista hakemaan lisää porukkaa, mikä oli jo vähän liikaa. Oli peppu meinaan vähän höllänä kaiken tän istumisen jälkeen!

Vihdoin kaiken matkustamisen jälkeen saavuttiin meidän hotellille Radisson Meriton Conference & Spa Hotelliin, josta löytyi spa-osasto, kauneuskeskus sekä kehuttu kuntosali. Hotellissa oli myös tällainen kaunis vaalea kahvila, jossa olisin voinut viettää enemmänkin aikaa vain ihaillakseni sisustusta!
Meidän hotellihuone taas oli ehkä vähän jo aikansa elänyt, mutta ei se oikeastaan haitannut, kun tykätään kierrellä enemmän nähtävyyksiä, kuin istua hotellissa. Sänky olisi tosin saanut olla vähän mukavampi, sillä meidän parisänky koostui kahdesta erillisestä sängystä, jossa mun sängyssä oli pyörät? Oli tosi kiva nukkua yhdessä, kun jompi kumpi oli vajota sänkyjen väliseen rotkoon..:D
n
Jätettiin tavarat nopeasti hotellihuoneeeseen ja lähdettiin kävelemään Vanhaan kaupunkiin etsimään jotain purtavaa, sillä oltiin syöty vain pieni suklaapatukka puoliksi bussimatkalla. Ulkona oli ihan pirun kylmä tuuli ja yhtäkkiä meidät yllätti myös pieni, mutta sitäkin jäätävämpi vesisade ja jouduttiin odottamaan läheisen talon katoksessa hetken aikaa, ennenkuin päästiin jatkamaan matkaa.

Mentiin oikeastaan lähimpään ravintolaan, mikä näytti ulkoapäin hyvältä, mutta tässä on taas hyvä muistaa yksi erittäin tärkeä sääntö: moni kakku päältä kaunis, sillä ruoka oli aivan ylihinnoiteltua ja hirveän makuista! Tilattiin molemmat pizzat ja mun pizza oli hinnaltaan reilu 18€, minkä vuoksi odotinkin, että nyt tulee varmasti herkkua, mutta se oli pelkkä rasvainen lätkä. Me ollaan käytetty paljon TripAdvisoria matkoillamme ja olisi pitänyt tälläkin kertaa katsoa vähän etukäteen ravintoloita läpi. Toi sovellus on muuten oikeasti ihan mahtava, joten kannattaa ladata puhelimeen ennen matkaa. Sillä pystyy myös etsimään kohteesta kivoja nähtävyyksiä, joissa kannattaa käydä.
2017-06
Meillä kävi tuuri, sillä Tallinnassa alkoi tuolloin saapumispäivänämme viikonloppuun kestävät Tallinnan markkinat ja päästiin kiertelemään kunnolla mm. vanhassa kaupungissa sijaitsevia pieniä käsityöpajoja sekä nauttimaan keskusaukion livemusiikista. Väkeä alkoi kunnolla tulla lisää vasta lähtöpäivänämme lauantaina, joten saatiin torstaina ja perjantaina kaikessa rauhassa kierrellä paikkoja. Kylmä sää ja kova tuuli vähän häiritsivät, sillä olisi tehnyt mieli olla enemmän ulkona. Keskustassakin kierrellessämme halusi vain äkkiä sisälle lämpimään.
e
Mulle tuli noista vanhoista lyhtypylväistä ja tuosta pelottavasta patsaasta ihan mieleen Harry Potter, joten oli pakko ikuistaa ne kuviin. Tuo patsashan on ihan selvä ankeuttaja!:D
Kierreltiin keskustassa shoppailemassa sekä vanhassa kaupungissa yöhön asti ja jäätiin istuskelemaan erään ravintolan terassille keskusaukiolle katselemaan ja kuuntelemaan bändejä, jotka soittivat tosi hyviä covereita! Terassilla oli tosi kiva istua, kun siellä oli ulkotulia, lämmittimiä sekä vilttejä, joihin sai käpertyä. Tällaisia paikkoja, kun sais meille Poriinkin!
r
Yöllä oli oikeasti varmaan pakkasta ja päätettiin hotellille saapuessa pulahtaa kylpyyn lämmittelemään. Mä ostin yhdestä kosmetiikkaliikkeestä tuollaisen ihanan kylpypommin, jonka viskasin ammeeseen. Se muutti veden ihan keltaiseksi, mutta todella hyvän tuoksuiseksi! Kaadettiin laseihin vähän kuohuvaa ja maisteltiin mansikoita ja suklaita samalla kun lämmiteltiin kylpyammeessa. Kaupoissa myytiin muuten erimakuisia J.P. Chenet kuohuviinejä, joita en ollut ennen nähnytkään. Testattiin yhtä makua ja totesin, että ei ihmekään, ettei näitä myydä suomessa, en jäänyt kaipaamaan..:D
hk Photo 1.6.2017 22.59.25
Seuraavana aamuna mentiin hotellin kuntosalille tekemään aamutreeni, jonka jälkeen rentouduttiin kylpylässä. Oli aivan taivaallista makoilla poreammeessa ja antaa poreiden hieroa hartioita ja selkää treenirääkin jäljiltä! Mähän en ole koskaan oikein ollut mikään kuntosalifani, mutta mies on sitten munkin edestä. Oli ihan kivaa, kun hän neuvoi, mitä teen ja miten ja kyllä se seuraavana päivänä tuntuikin!

Mä loistin taas blondina, kun olin hukannut mun pukukaappini. Olin vähän huolimattomasti katsonut oman paikkani ja kylpylän jälkeen oli sitten tosi kiva alkaa etsimään sitä kaapirivistöistä, että saa vaatteet päälle.:D Avainrenkaissa ja kaapeissa ei siis ollut minkäänlaista numerointia.  Onneksi väkeä ei ollut kovin paljon ja ystävälliset ihmiset tsemppas mua etsinnöissä. Lopulta oikea kaappi löytyi ja pääsin lähtemään takaisin hotellihuoneeseen.

Kylpylän jälkeen meillä olikin jo huutava nälkä ja päätettiin lähteä kehuttuun burgeripaikkaan aivan toiselle puolen meidän hotellin sijaintia, missä emme olleet ennen käyneet. Kannatti lähteä, sillä ruoka oli todella herkullista! Tilattiin myös puoliksi ravintolan itsetehdyt ranskalaiset hampurilaisten kylkeen. Kyllä huomaa, missä panostetaan ruokaan ja tehdään paljon itse! Myös itse paikka oli kivan näköisesti sisustettu. Jos siis käytte Tallinnassa ja kaipaatte hyvää burgeripaikkaa, niin suosittelen oikeasti käymään tässä Estonian Burger Factoryssa!
w fg
Ruokailun jälkeen sulateltiin vähän ruokaa ja käveltiin keskustaan shoppailemaan. Ihme kyllä, en löytänyt paljna mitään erikoista ja ostokset jäivät aika minimiin. Löysin itselleni muutaman tosi kivan paidan ja mieheni osti kengät itselleen. Oikeastaan suurin osa koko matkan ostoksista keskittyivät ruokaan, mikä ei ollut kyllä mielestäni yhtään huono vaihtoehto!

Kierreltiin aika kauan erilaisissa liikkeissä ja oltiin aika väsyneitä päivästä, kun oltiin kävelty taas monen monta kilometriä ja mentiin hetkeksi takaisin hotellille lepäämään. Mä otin pienet päikkärit, jonka aikana mieheni etsi meille uutta ruokapaikkaa.:D Suunnittelimme menevämme vielä kylpylään, mutta olimme niin puhki, että oltaisiin varmaan hukuttu altaaseen.

Meidän piti lähteä kävelemään taas vanhaan kaupunkiin päin, mutta kylmä ilma ei houkutellut ja päädyttiin jäämään pienelle iltapalalle hotellin lähellä sijaitsevaan kehuttuun ravintola-baariin, nimeltä Pööbeli, mikä ei ollut pöllömpi mesta! Paikallisia oli tosi paljon ravintolassa, joten se on yleensä hyvä merkki. Tilattiin yhdet juomat ja pieni grillilautanen puoliksi, josta löytyi mm. siipiä, sipulirenkaita sekä mozzarellapalloja. Istuskelun jälkeen lähdettiin hotellille pelaamaan biljardia, ilmakiekkoa ja flipperiä. Meillä oli tosi hauskaa, vaikka hävisinkin kaikki pelit. :"D
PicMonkey Collagew Lauantai päivästä mulla ei ole kauhean paljoa kerrottavaa, sillä se meni lähinnä matkustaessa, mutta tälle päivälle osui kyllä todella kaunis ja lämmin ilma! Hotellin luovutuksen jälkeen kierreltiin edelleen vanhassa kaupungissa käsityöpajoja kierrellen ja ihaillen. Itse olisin halunnut ostaa sieltä jonkin keraamisen vadin kotiimme koristeeksi, mutta hinnat olivat sitä luokkaa, että tyydyin tällä kertaa vain ihailemaan. Ehkä sitten seuraavalla kerralla? Väkeä oli todella paljon liikkeellä ja käytäviä pitkin oli aika hidasta kulkea. Poikettiin syömään Texas -nimisessä ravintolassa, joka oli aika paljon Amarillo henkinen, mutta ihan hyvä.

Laivamatka oli suoraansanottuna aivan hirveä. Laiva oli täpösentäynnä umpikännissä olevia suomalaisia ja me viihdyttiin mieheni kanssa melkein koko matkan ajan laivan ylimmässä kerroksessa mutustellen taxfreesta ostettuja herkkuja. Siellä sai olla suhtkoht rauhassa. Kyllä hävetti niiden kännisten aikuisten ihmisten puolesta, jotka makasivat pitkin laivan käytäviä, riehuivat, öykkäröivät ja haastoivat riitaa toisten matkustajien kanssa. Hetken aikaa ehdin jo pelätä, että jäisimme yhden tappelun jalkoihin, mutta onneksi öykkärit erkanivat lopulta eri suuntiin. Saimme olla melkein myös todistamassa kännistä laivalempeä, mutta onneksi he päättivät siirtyä rauhaisampaan paikkaan, ennekuin rupesivat repimään vaatteita sen enempää pois päältään.:D

Oltiin vasta kahden aikaan kotona ja oli niin ihana päästä taas omaan sänkyyn nukkumaan! Kyllä oma peti voittaa 100-0 hotellin sängyn! Oli kyllä todella kiva minireissu, jos vain nuo matkat olisivat vähän lyhyempiä sekä ilman känniläisiä.:)

1. Olipas kiva lukea tää postaus! pystyin oikeen eläytymään teijän reissuun kun osaat kirjoittaa niin hauskasti ja aidosti :)

1. Voi kiitos hurjasti!:) Kiva kuulla, että tykkäät lukea juttujani sekä tavastani kirjoittaa. Tuli kiva olo, kiitos.:)

2. Tykkään sun rehellisyydestä.Kyllästynyt niin lukemaan blogeja,jossa kaikki on niin ihanaa.Hotellit aina ihan supereita,ruoka mahtavaa, puhumattakaan muusta. Sen verran tullut matkusteltua,että tietää kaiken olevan ihan puppua.Just noin se menee mitä kerroit,aina jokin ei vastaa odotuksia ja joskus kaikki voi mennä totaalisen pieleen ja silti reissu olla unohtumattoman hieno!

1. Kiitos mielettömän paljon!♥ Ihan mahtavaa kuulla, että olet tota mieltä ja tykkäät lukea kirjoituksiani!:)

3. Kuulostaa hauskalta reissulta vaikka olikin vastoinkäymisiä :D

1. Oli kyllä ihana reissu, eikä ne pienet negatiivisetkaan jutut haittaa, kun antaa mennä vaan!:) Jääpähän hauskoja muistoja.:D

4. Tallinna on kyllä ihan kiva. Suosittelen lämpimästi myös muuta Viroa, esim. omalla autolla. Hyvät tiet, lyhyet välimatkat, hyvää ruokaa ja edullista (selkeästi edullisempaa kuin Tallinnassa)

1. Olen myös kuullut, että kauempana olisi vähän kivempia kylpylöytä, hotelleja ja ravintoloitakin! Ollaan siskon kanssa suunniteltukin miehinemme matkaa seuraavaksi vähän syvemmälle Viroon!:)

2. Suosittelen myös lähtemään Tallinnaa kauemmas. Aikanaan tehtiin reissu omalla autolla niin että Tallinnasta Rakvereen, sieltä Tartoon, Pärnussa oltiin vaan päiväseltään, muissa kaupungeissa yövyttiin hotellissa tai kylälistemajoissa ja viimeinen yö Tallinnassa. Käveltiin kaupungeissa ja katseltiin nähtävyyksiä ja etsittiin aina joku ruokapaikka. Tässä linkki päivitykseen jos siitä saisi enemmän irti :) http://rakkauella.blogspot.fi/2011/06/viro-18-2162011.html

5. Ihanankuuloinen reissu! Mekin ollaan miehen kanssa käyty jo pari kertaa tuolla Burger Factoryssä. Viimeeksi menimme juuri siihen aikaan kun olivat sulkemassa mutta lupasivat meille vielä burgerit valmistaa. Ihana palvelu siis! :)
    Olen lukenut blogiasi jo muutaman vuoden ja tykkään paljon tyylistäsi. Lifestyle blogit voittaa kyllä nuo "fitness" ynnä muut blogit mennen tullen. Silti olisi kiva kuulla, mikä on sinun hyvinvointisi salaisuus ja kuinka pidät huolta kropastasi. Mainitsit, ettet ole kuntosalifani mutta liikutko jotenkin muuten? Kuulostat maalaisjärkiseltä ihmiseltä ja se on ihannoitavaa. :)
    Mukavaa kesää!
    T: Sini

6. Ihana reissupostaus! Näitä on mukava lukea, varsinkin kun saa vinkkejä omille retkille :) tuo burgeripaikka menee ehdottomasti kokeiluun ensi kerralla ja suosittelen samaan hengenvetoon vanhan kaupungin texas honky tonk& cantina ravintolaa. Vähän syrjässä ja villilänsimäinen sisustus mutta ruoka ja palvelu on erittäin hyvää, itsellä vakiokohde joka reissulla :)

Kiitoksia paljon viestistäsi.:)

Huom! En julkaise kommentteja, jotka koen liian henkilökohtaisiksi tai loukkaaviksi.